Motif Asam Tampuk (Bunga Asam Gelugor)

Motif Asam Tampuk (Bunga Asam Gelugor)

Garcinia atroviridis, dikenali sebagai asam gelugur, asam gelugor atau asam keping, adalah pokok hutan hujan besar yang asalnya dari Semenanjung Malaysia dan Sumatera. Tumbuh secara liar di seluruh Semenanjung Malaysia, ia juga banyak ditanam di negeri-negeri utara kerana nilai ekonomi dan perubatannya.

Spesies ini adalah tumbuhan besar yang me I like jangka hayat yang panjang, biasa ditemui di hutan hijau di kawasan selatan Thailand dan Malaysia. Juga dikenali sebagai asam jawa, apabila dikeringkan dan dihiris, ia digunakan sebagai salah satu bahan perisa memasak yang paling penting dalam masakan Malaysia.

Daun dan bunganya memiliki kombinasi umami, dengan rasa sedikit masam pahit, manakala buahnya masam apabila dimakan. Kedua-dua buah dan pucuknya mempunyai ciri sejuk. Pokok ini boleh tumbuh sehingga 15 meter dengan akar tunggang yang kuat, manakala kulit pokoknya keras dan sedikit kelabu.

Asam Gelugur mempunyai daun besar, bulat, berwarna hijau gelap dengan permukaan licin dan bersinar apabila matang, dan berwarna merah apabila masih muda.

Bunganya mekar antara bulan Mac dan Mei dengan kelopak berwarna kuning kemerah-merahan yang meletup dari tengah daun. Buah asam gelugor berubah dari hijau muda menjadi oren kekuningan apabila ranum dengan pelbagai bentuk dari bulat, oval, dan memanjang dengan berat antara 100 - 700 gram. Ia mempunyai 12 - 16 lipatan dan sangat masam dengan biji yang keras.

Pokok ini mempunyai sifat herba yang tinggi dari daunnya, bunganya, dan buahnya untuk penggunaan perubatan alternatif yang mampu merawat pelbagai penyakit. Asam gelugor mengandungi asid askorbik yang kuat dan bersifat antibakteria, dan telah digunakan secara tradisional untuk diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit jantung, pengurusan berat badan, dan mengurangkan selera makan kerana sifat antioksidannya.

Sementara jus asam gelugur dapat mengurangkan kadar kolesterol dalam tubuh, pucuknya boleh dimakan mentah seperti salad atau sedikit direbus untuk dimakan dengan sambal belacan, cencaluk, atau budu dan digunakan sebagai perasa dalam Nasi Kerabu atau Ulam.

Menggunakannya sebagai motif untuk mencerminkan identiti Malaysia adalah sangat tepat apabila kita merenungkan kualitinya. Sebatang pokok yang banyak mendatangkan manfaat semulajadi dan menjadi bahan penting di dapur dapur Malaysia sambil digunakan secara meluas untuk tujuan penyembuhan; layak menerima pengiktirafan sebegini.

Motif ini dinamakan Asam Tampuk untuk mengiktiraf ciri masam yang unit dan istimewa serta memberi penghormatan kepada namanya yang asal. Kata 'tampuk' menunjukkan bagaimana bunga itu mengungkapkan dirinya dengan berani melalui pemerintahan merah di tengah.

Satu gabungan penuh tumbuhan disampaikan melalui corak refleksi simetri dengan aliran Infiniti pada dasarnya atau nombor '8' dan untuk menguatkan kehadirannya; daun yang melentik keluar di tengah setiap penghujung membentuk gerakan seperti menampuk yang menunjukkan sifat pemeliharaannya sambil meningkatkan penampilan estetik keseluruhan motif ini.

Apabila motif diatur berulang kali, pelbagai imej berbentuk riben akan muncul mencipta tenaga yang selari yang menyelaraskan atau menyeragamkan segalanya.

Asam Gelugor Asam Kandis

Dihiris-hiris banyak khasiatnya

Cantik bujur wajahnya manis

Manis lagi hati budinya

Back to blog