Motif Bunga Anggerik Air (Bunga Keladi Buncis)

Motif Bunga Anggerik Air (Bunga Keladi Buncis)

Bunga Keladi Buncis atau Bunting adalah bunga keladi air dengan ekspresi putih dan ungu. Nama saintifiknya ialah Eichhornia crassipes dan tumbuh di permukaan air. Bermula dari keluarga Pontederi, tumbuhan ini mempunyai batang yang tidak jelas manakala batangnya boleh tumbuh cukup besar untuk menyimpan air.

Ia mempunyai daun berbentuk C yang unik dengan permukaan seperti berlilin dan membiak secara vegetatif apabila anak benih dipisahkan dari pokok induk. Sebagai tumbuhan, ia kelihatan cukup halus dan lemah lembut. Walau bagaimanapun, ia mempunyai keupayaan untuk merawat logam berat dalam sistem akuatik, sisa bahan bakar atau seramik sambil banyak digunakan sebagai makanan ternakan.

Secara kolektif, bunga ini mungkin kelihatan seperti lavender di Kepulauan Melayu. Kecantikan yang halus dan sederhana ini mencerminkan sifat rendah hati, budaya, dan perilaku Melayu - mencerminkan nilai-nilai Malaysia secara keseluruhan.

Oleh itu, nama Bunga Anggerik Air atau ‘Water Lavender’ untuk motif ini, sungguh sesuai untuk mempamerkan intisari perwatakannya. Bunga ini berjaya menggambarkan manifestasi seni kerohanian Melayu yang halus dan lembut dalam menyampaikan mesej yang jelas dari perspektif seni, gaya hidup, berpakaian, pemikiran, dan segala bentuk komunikasi.

Motif Bunga Anggerik Air

Oleh itu, motif yang dibangunkan berdasarkan bunga ini mampu merangkumkan identiti kewujudan bangsa kita yang secara fizikalnya dapat difahami serta diterima secara universal oleh semua kaum.

Motif ini telah dibangunkan dengan tiga kelopak yang melentik dan dua lagi memiliki pergerakan memanjang, kelihatan seperti lengan terbuka serta kepalanya di tengah. Kepala itu mengeksudakan tenaga feminin dan ekspresi wajah lengkap dengan dua mata, berserta hidung seolah-olah melihat keluar dari tudung.

Paparan keseluruhan yang seimbang, mencerminkan kehalusan dan kecantikan seni Melayu, mengambil inspirasi dari alam, juga isi kandungannya dan sarat dengan ilmu kehidupan. Setiap tindakan atau keputusan membawa banyak maksud yang tersirat di dalam adat atau budaya Melayu. Tiada apa yang terpisah, dan setiap perkara, benda mahupun kehidupan saling terkait antara satu sama lain. Segalanya adalah fraktal.

Keladi buncis di atas air
Indah bercanda merakam damai
Budi dan kasih tiada berakhir
Di dalam dada terus bersemai
Back to blog