Motif Bunga Letup (Bunga Ulat Bulu)

Motif Bunga Letup (Bunga Ulat Bulu)

Tumbuhan ini dikenali sebagai bunga ulat bulu. Nama lainnya termasuk Letup-Letup, Letup Letup Kelambu, Foetid Passion Flower, Stinking Passion Flower dan Wild Maracuja. Asal dari Amerika Selatan dan India Barat, tumbuhan ini dapat ditemui dengan mudah di tempat terbengkalai atau tanah terbiar.

Ia membiak dengan pantas melalui bijinya dan dapat mendominasi seluruh permukaan dalam jangka masa pendek, terutamanya di kawasan seperti ladang getah. Secara semulajadi, ia adalah tumbuhan merambat dengan batang yang tirus dan keras hampir seperti wayar yang diliputi oleh anak rambut pendek yang halus dan melekit.

Daunnya mempunyai tiga cabang seperti pokok anggur dengan bau yang busuk dan kuat apabila dilenyek atau dihancurkan. Bunganya berwarna putih dengan buah hijau yang berubah menjadi jingga kemerahan apabila matang. Satu lapisan jaring berserabut melindungi setiap buah seolah-olah sebagai perangkap bagi serangga.

Buahnya pula mengandungi banyak biji hitam yang diliputi oleh daging putih manis dan berair yang boleh dimakan, manakala pucuk muda boleh dimasak sebagai sayur. Ia boleh digoreng, direbus dalam santan atau dimasak dalam sup bening.

Selain populariti dalam masakan Melayu, tumbuhan ini juga digunakan dalam perubatan tradisional untuk merawat masalah seperti kegatalan kulit, luka dan batuk. Untuk rawatan kulit, seluruh pokok digunakan dan dibersihkan, kemudian direbus. Apabila air sejuk, ia akan digunakan untuk mencuci kawasan kulit yang terjejas. Ia juga boleh diminum untuk mengurangkan batuk. Untuk luka, daunnya dihancurkan dan disapu pada kawasan luka.

Back to blog