Motif Kunyit Susun (Bunga Kunyit)

Motif Kunyit Susun (Bunga Kunyit)

Bunga kunyit yang anggun dan lebat biasanya berwarna putih atau kuning, atau kadangkala mungkin ada sedikit warna merah jambu tua. Bunga ini tumbuh di antara daun kunyit yang lebar sifatnya namun tirus dihujung. Bunga kunyit tumbuh dengan gerakan berskala mengelilingi pokok induknya.

Salah satu herba popular dalam gastronomi Melayu - kunyit, daun dan bunga kunyit adalah bahan penting digunakan untuk masakan. Bunganya sangat bagus dimakan mentah sebagai 'ulam' (salad Melayu) dengan sambal, budu atau bahan-bahan lain.

Ia sangat bermanfaat untuk ibu-ibu yang berpantang untuk mempercepatkan penyembuhan luka dalaman dan menguatkan rahim, serta mengembalikan tubuh kepada keadaan asalnya. Kaya dengan antioksidan, tumbuhan ini adalah suplemen anti-penuaan yang hebat untuk diambil bagi mengekalkan kecantikan dan kesejahteraan keseluruhan.

Selain daripada bunga, akar dan rizom tumbuhan ini banyak digunakan dalam persediaan makanan serta tujuan perubatan. Kandungan curcumin yang tinggi memberikan pigmen kuning yang terang dan menjadi bahan perubatan aktif. Biasanya, ia dikeringkan dahulu dan kemudian digiling menjadi serbuk.

Kunyit adalah sebatian antiseptik yang kuat dan juga agen antibakteria. Ia banyak digunakan untuk merawat sakit sendi, asma, masalah pencernaan, penyakit kuning, masalah hati dan hempedu serta untuk kesihatan uterus. Malah, apabila digunakan di muka, ia membantu merawat jerawat dan meningkatkan kelembutan serta regenerasi sel kulit baru.

Bunga Kunyit adalah tumbuhan yang benar-benar patut menjadi salah satu motif kerana peranannya yang signifikan dalam dunia Melayu. Sebagai motif, ia menggambarkan esensi keindahan, struktur, dan nilai budaya Melayu. Secara visual, bunga-bunga itu mempunyai struktur berbentuk segitiga yang menonjol ke atas, hampir sama seperti susunan 'sirih junjung' yang digunakan dalam majlis perkahwinan tradisional Melayu.

Oleh itu, motif ini dinamakan 'Kunyit Susun' di mana perkataan 'susun' bermaksud teratur atau dirancang. Ia adalah motif yang ringkas, bersih, dan menunjukkan penampilan yang kukuh dengan perwatakan yang meyakinkan. Tiada pergerakan beralun atau berbunga-bunga namun ia menggambarkan kekuatan, keindahan, dan nilai-nilai Melayu melalui posisi tegapnya yang menggambarkan bagaimana kita mengekalkan serta melestarikan warisan kita, berdiri teguh dan menegakkan kebenaran dalam apa juga keadaan.

Bunga kunyit bunga tanjung

Disusun cantik di atas dulang

Budi baik sentiasa dijunjung

Jadi amalan tamadun gemilang

Back to blog