Motif Mutiara Pipit (Bunga Terong Pipit)

Motif Mutiara Pipit (Bunga Terong Pipit)

Terong Pipit yang juga dikenali sebagai ‘turkey berry, prickly night shade’, Terung manggul dan Terung Rembang; tumbuhan ini tumbuh dengan baik di kawasan tropika. Ia adalah tumbuhan liar yang menduduki tanah kosong yang baru saja dibersihkan dan dengan mudah tersebar melalui haiwan seperti burung. Pokoknya boleh mencapai ketinggian 1.5 meter. Batang kayunya berduri dan daunnya tersusun rapi.

Bunga terong ini kecil dan berwarna putih, dengan aturan yang molek pada tangkainya berserta bahagian tengah kuning yang menonjol. Buahnya kelihatan berwarna hijau dan berubah menjadi kuning atau oren apabila matang. Terung Pipit, seperti yang dikenali dalam Bahasa Melayu, adalah 'ulam' atau salad yang popular dimakan mentah atau direbus. Ia juga sangat sesuai untuk ditambah dalam sambal.

Dalam perubatan tradisional, jusnya boleh digunakan untuk merawat selesema, hidung berair atau masalah pencernaan. Akarnya juga digunakan untuk rawatan tumit yang retak.

Dari terung pipit akan mekar bunga lembut yang berwarna putih menghasilkan buah kecil seperti mutiara, oleh itu motif ini dinamakan 'Mutiara Pipit'. Motif ini sangat kaya dengan lenturan feminin dan pergerakan melentik yang dibahagikan kepada tiga bahagian - daun, bunga sebelum mekar dan bunga ketika mekar sepenuhnya menjadi matang dan menghasilkan buah.

Ia merupakan metafora yang tepat menggambarkan setiap peringkat kehidupan seorang wanita dari muda sehingga dia mencapai puncak kecantikannya dan seterusnya menjadi berguna di setiap fasa kehidupannya. Motif ini merakamkan intisari kekuatan wanita dan budi pekerti seorang wanita Melayu.

Wanita Melayu membentuk persaudaraan dan ikatan yang kuat sesama sendiri, lembut namun memiliki daya juang yang tinggi-menjadi pendorong bangsa. Murni, namun jelas terpancar keyakinan dan kegembiraan seperti yang kelihatan pada ekspresi bunga asalnya, dengan bahagian tengah kuning tegak berdiri.

Pengulangan Motif Mutiara Pipit menghasilkan satu gelombang yang bertenaga. Ini sekali lagi menerbitkan kuasa feminin yang ketara - halus, lembut dan berkarisma, satu kuasa yang tidak boleh diremehkan. Seperti mutiara, dari lautan dalam, nilai kewanitaan itu sangat berharga, diidamkan, dan tiada tandingannya.

Mutiara Pipit tersusun indah
Murni dan rapi tidak terperi
Mulia manusia sebagai khalifah
Menyerah hakiki pada Ilahi

Back to blog